traces állat
TRACES élő állat, állati termékek
Módosítva: 2024.04.29
Rendszerfrissítés esetén hasznos információ:
Minden rendszerfrissítés után, ha hibaüzenetet kap, érdemes teljesen kijelentkezni a TRACES-NT rendszerből és az EU-Login-ból is (esetleg további hibaüzenet esetén törölni a gyorsítótárat és a böngésző előzményeit), majd újra bejelentkezni.
TRACES-NT EXPORT (Uniós kivitel)
Egyes harmadik országok által a TRACES NT-ben kiadott állategészségügyi EXPORT-bizonyítványok sablonjaival kapcsolatban felvetett aggodalmakra tekintettel értesítik a tagállamokat, hogy a Bizottság Kétoldalú Nemzetközi Kapcsolatok osztálya szoros kapcsolatban áll az érintett harmadik országokkal.
Abban az esetben, ha egyes harmadik országok nem fogadják el a TRACES NT-ben kiadott exportbizonyítványokat, a Bizottság kéri, hogy a tagállamok készüljenek fel arra, hogy a TRACES Classic platform bezárása után, ezeket az exportbizonyítványokat a TRACES-en kívül tudják kiállítani.
Amennyiben erre merül fel igény, úgy az érvényes eljárásrend szerint kérvényezhető az adott termékkörre a többnyelvű export bizonyítvány minta összeállítása:
A jelenleg érvényes, TRACES rendszeren kívüli, úgynevezett bilaterálisan egyeztetett export bizonyítványok listája:
Korábbi hírek
-
2024.03.26
A Bizottság alábbi értesítése alapján:
kétfaktoros hitelesítés szükséges minden TRACES-felhasználó számára 2024. június 11-től.
A rendszer biztonságának növelése érdekében 2024. június 11-től minden TRACES-felhasználónak kétfaktoros hitelesítésre lesz szüksége a TRACES-hozzáféréshez.
Az előzetes felkészülés érdekében kérjük, mielőbb állítsák be a kétfaktoros hitelesítést az EU Login fiókjukban.
Ehhez kérjük, látogasson el a https://webgate.ec.europa.eu/cas weboldalra, és jelentkezzen be a TRACES-hoz használt felhasználónévvel és jelszóval (EU Login-fiók).
További segítségre van szüksége a kétfaktoros hitelesítéssel kapcsolatban? Kérjük, nézze meg ezt a videót (EC AV PORTAL (europa.eu)), amely a kétfaktoros hitelesítés beállítását magyarázza el, és tekintse meg az EU Login súgó oldalát: EU Login Help page .
2023.05.17
TRACES-NT INTRA rendszerben bevezetendő új ellenőrzési szabályok - Patások- 2023. június 5-én
Az INTRA modulban következőként bevezetendő ellenőrzési szabályok a patás állatok tagállamok közötti mozgatása esetén alkalmazott állategészségügyi bizonyítványokra vonatkoznak.
Az ellenőrzési szabályok ezen csoportját 2023. június 5-én vezetik be.
A változások bevezetését követően az új szabályokkal nem kompatibilis gazdasági szereplők szekcióinak felhasználásával létrehozott bizonyítványok érvényesítése nem lesz lehetséges. Ilyen esetekben javasolt a "Copy as new" funkció használata, így a rendszer a frissített beállításokat tölti be, majd kérjük, hogy az új szabályoknak megfelelően válassza ki a megfelelő „Operator – Gazdasági szereplő” típust a bizonyítvány egyes mezőiben.
PATÁS TÁBLÁZAT- magyar 2023.05.17
PATÁS TÁBLÁZAT - angol 2023.05.17
2023.05.05
Tagállami visszajelzések alapján a Bizottság módosította a szaporítóanyagok ellenőrzésével kapcsolatos szabályokat. A legújabb táblázat letölthető angol nyelven innen:
LEGÚJABB SZAPORÍTÓANYAG TÁBLÁZAT 2023.04.26
2023.04.18
A 6.6.16. verzió telepítése 2023. április 24. hétfőn, 05:40 körül kezdődik.
Az új verzió a következő változásokat foglalja magában:
• Szigorúbb feltételekhez kötik az LMS PDF lekérdezést. A verziófrissítést követően csak bejelentkezett és engedélyezett felhasználók végezhetnek lekérdezést és felhasználónként egyszerre egy lekérdezés végezhető.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a több száz vagy akár több ezer létesítményből álló nagy listák létrehozása több percet is igénybe vehet.
• Gazdasági szereplő (Operator) keresésének fejlesztése, javítása új gazdasági szereplői (Operator) jogosultság igénylésekor.
• Teljesítményoptimalizálás bevezetése a Tiltott kereskedelemre (Prohibited Trade) vonatkozóan a CHED-PP-ben.
• CSW-CERTEX-hez kapcsolódó technikai fejlesztések / hibajavítások.A telepítés során a TRACES körülbelül 20 percig nem lesz elérhető.
2023.04.05
A TRACES új ellenőrzési szabályai kapcsán a TRACES INTRA modulban következőként bevezetendő ellenőrzési szabályok a szaporítóanyagok tagállamok közötti mozgatása esetén alkalmazott állategészségügyi bizonyítványokra vonatkoznak.
Az ellenőrzési szabályok ezen csoportját 2023. május 2-án vezetik be, a tagállamok közötti mozgások esetén alkalmazott szaporítóanyag INTRA állategészségügyi bizonyítványokra vonatkozóan. Az alábbi PDF-fájlban (EU INTRA ellenőrzési szabályok – Szaporítóanyagok, MÓDOSÍTVA: LEGÚJABB 2023.04.26) részletes táblázat található, amely felsorolja:
- azokat a bizonyítványmintákat, amelyek esetén alkalmazni kell a szabályokat,
- az INTRA bizonyítványonként és területenként alkalmazandó ellenőrzési szabályokat (azon gazdasági szereplőkre vonatkozó részek, amelyek választhatók lesznek az egyes rovatokban).
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a változások bevezetését követően az új szabályokkal nem kompatibilis gazdasági szereplők szekcióinak felhasználásával létrehozott bizonyítványok érvényesítése nem lesz lehetséges. Ilyen esetekben javasolt a "Copy as new" funkció használata, így a rendszer a frissített beállításokat tölti be, majd kérjük, hogy az új szabályoknak megfelelően válassza ki a megfelelő „Operator – Gazdasági szereplő” típust a bizonyítvány egyes mezőiben.
A gazdasági szereplők tájékoztatása érdekében a szabályok bevezetése előtt legalább két héttel közzétesznek a TRACES nyitóoldalán egy tájékoztató üzenetet és egy nyilvános weblinket a mellékletben is található táblázat angol nyelvű verziójához.
EU INTRA ellenőrzési szabályok – Szaporítóanyagok
EU INTRA control rules- Germinal products
2023.03.01
2023. ,március 1-től a víziállatok és méhek tagállamok közötti mozgására vonatkozó INTRA állategészségügyi-bizonyítványokat érintő új ellenőrzési szabályok kerültek bevezetésre a TRACES-NT rendszerben.
Az alábbi linken letölthető a 2023. március 1-től alkalmazandó új EU INTRA ellenőrzési szabályok részletes listája:
2023.02.06. EU INTRA ellenőrzési szabályok – víziállatok, méhek
EU INTRA control rules- Aquatic_Bees_31012023
A TRACES-NT rendszerben végrehajtott módosítások bevezetését követően a már nem érvényes „Operators” szakaszok felhasználásával létrehozott bizonyítványok validálására, véglegesítésére nem lesz lehetőség. Ilyen esetekben a Bizottság által javasolt megoldás a "Copy as new/Újként másolás" funkció használata, mert így a rendszer a frissített beállítások szerint tölti be a bizonyítványt. Ezt követően kérjük, hogy az új szabályoknak megfelelően válassza ki a megfelelő típusú „Operator”-t az egyes mezőkben.
A TRACES nyitóoldalán egy tájékoztató üzenetet is közzétettek a frissítés kapcsán, valamint egy nyilvánosan elérhető linket az alkalmazandó szabályok részletes listájához, hogy az könnyen elérhető legyen az érintett felhasználók számára (link).
2023.02.20
15:30
A TRACES Ügyfélszolgálat tájékoztatása szerint a gazdasági szereplők "töröltként" való megjelenésével kapcsolatos problémák megoldódtak.
Ma több felhasználó is jelezte, hogy a TRACES NT-ben végzett munka során a gazdasági szereplőktöröltként jelennek meg.
Ez a probléma a ma reggeli kiadással függött össze, amelyben új állategészségügyi szakaszok kerültek bevezetésre. Ez a bevezetés azt eredményezte, hogy a keresési "indexet" frissíteni kellett.
E frissítés során a ténylegesen érvényes gazdasági szereplők "töröltként" jelenhetnek meg.Az indexek frissítése mostanra megtörtént.
FIGYELEM! Ahhoz, hogy a felhasználók láthassák a hatást, ki kell jelentkezniük a TRACES-ból és újra be kell lépniük, a böngésző előzményeinek és gyorsítótárának törlése is hasznos lehet. De az operátorokat ismét "érvényesnek" kell látniuk.
Töröltként megjelenő gazdasági szereplőkkel kapcsolatos problémák:
A Bizottság az alábbi közleményben jelzett vissza a reggeli Állategészségügyi-szekciófrissítés miatt kialakult rendszer-működési problémára:
"Ma több felhasználó is jelezte, hogy a gazdasági szereplők töröltként jelennek meg, amikor CHED vagy INTRA dokumentumokon dolgoznak.
Ez a probléma a ma reggeli frissítéssel függ össze, amelyben új gazdasági szereplőre vonatkozó szakaszok kerültek bevezetésre. Ez a bevezetés a keresési indexek frissítésének szükségességét eredményezte (a keresési index frissítés egy informatikai folyamat) .E frissítés során a ténylegesen érvényes gazdasági szereplők "töröltként" jelenhetnek meg.Kérjük, nyugodjon meg, hogy ezen gazdasági szereplők adatai nem vesznek el. Ha egy olyan gazdasági szereplővel kapcsolatos problémával találkozik, amely töröltnek tűnik, de valójában érvényesnek kellene lennie, kérjük, próbálja meg újra a mai nap egy későbbi szakaszában - a keresési indexek frissítésének előrehaladtával a helyzet javulni fog."
2023.02.17
Figyelem, változás!
A TRACES 6.6.9-es verzióját 2023.02. 20-án, 05:45 körül kezdik telepíteni. A telepítés alatt a TRACES körülbelül 60 percig nem lesz elérhető. Ez a verzió a következő fejlesztéseket tartalmazza:
- Az uniós állat-egészségügyi létesítményekre vonatkozó szakasznevek, kódok és kapcsolódó tevékenységek változásai (lásd a 2023. 02.03-i értesítést, új szekciók)
- Figyelmeztetés abban az esetben, ha egy bizonyítvány (EU import, EU export, EU intra) érvényesítésére a II. részben szereplő szelekciók nélkül kerül sor, vagyis ha a jóváhagyó hatósági állatorvos nem igazolta le az állategészségügyi feltételeket.
- Lehetővé teszi az hatósági felhasználók számára, hogy törölhessék az országukban használt szállítóeszközöket.2023.02.15
1. Frissítésre került az élőállat szállításhoz szükséges Útinapló (Journey Log, AJL), kitöltési útmutatója angol nyelven megtalálható itt:
Útinapló kitöltési útmutató v.2023.02.13
2. Ismét változtak az állategészségügyi szekciók elnevezései, amelyek 2023.02.20-án kerülnek frissítésre.
A legfrisebb állategészségügyi szekció elnevezések itt találhatóak angol nyelven:
LEGÚJABB ÚTMUTATÓ állategészségügyi létesítmények szekcióba sorolásához v. 2023.02.20 angolul
3. A TRACES NT Production Weblogic újraindítása miatt 2023. március 3-án és 4-én 20:00 és 23:55 között előreláthatóan 15 percig nem lesz elérhető a TRACES rendszer.
2023.02.14
Biztonsági frissítéseket követő újraindítás ideje alatt a TRACES NT Production nem lesz elérhető a 2023.02.15-én 19:00 - 23:55 között.
A frissítés időtartamát több órásra tervezik, azonban ez az időtartam az elvégzett frissítések függvényében eltérő lehet.A TRACES NT - Production, Acceptance és Training biztonsági frissítéseit a következő napokon 20:00 - 23:55 óra között végzi a Bizottság:
2023. február 25. TRACES NT Production és Training modulok
2023. február 26. TRACES NT Production, Acceptance és Training modulokA frissítést követő újraindítás során a frissített szolgáltatások legfeljebb 15 percig nem lesznek elérhetők. A beavatkozás időtartamát több órásra tervezik, azonban ez az időtartam a frissítések függvényében eltérő lehet.
2023.02.03
A TRACES Ügyfélszolgálat tájékoztatott az alábbi fontos változásokról:
1. Az INTRA modulra vonatkozó új ellenőrzési szabályok (csak validált létesítménybe és létesítményből indítható szállítmány) bevezetésére fokozatosan fog sor kerülni, hogy valamennyi érdekelt fél számára zökkenőmentes legyen az átállás, és ezáltal ne akadályozza a bizonyítványok kiállítását, valamint a kereskedelmet.
Az ellenőrzési szabályok első csoportját 2023. március 1-jén vezetik be, a tagállamok közötti mozgások esetén alkalmazott víziállat- és méh INTRA állategészségügyi bizonyítványokra vonatkozóan.
2. A fenti új ellenőrzési szabályok bevezetésével kapcsolatosan felülvizsgálták és frissítették az "Állategészségügyi" és a "Szaporítóanyag" kategóriákon belül a gazdasági szereplők szakaszait és tevékenység típusait.
A legfrisebb Útmutató ezen elérhető a lap alján az Útmutatók részből:
LEGÚJABB ÚTMUTATÓ állategészségügyi létesítmények szekcióba sorolásához v. 2023.02.06 magyarul
LEGÚJABB ÚTMUTATÓ állategészségügyi létesítmények szekcióba sorolásához v. 2023.02.06 angolul
A vonatkozó frissítéseket a következő, 6.6.8. verziófrissítéskor vezetik be a TRACES rendszerben, amelyre 2023. február 6-án, hétfőn kerül sor. A gazdasági szereplők szakaszainak / tevékenység típusainak frissített listája alapján folytatható a továbbiakban a gazdasági szereplők regisztrációja, mivel az ellenőrzési szabályokat fokozatosan vezetik majd be.
3. Az ellenőrzési szabályok első csoportjának 2023. március 1-jei bevezetését követően a fejlesztők szándéka szerint a többi INTRA bizonyítványra vonatkozó ellenőrzési szabályt havonta, előreláthatóan a következő ütemezésben vezetik majd be:
a. Szaporítóanyagok - 2023. április 1.
b. Baromfi - Fogságban tartott madarak - 2023. május 1.
c. Patások - 2023. június 1.
d. Egyéb / specifikusabb bizonyítványok - 2023. július 1.2023.01.30
2023. február 6. hétfőn 05:45 körül verzió frissítésre kerül sor (v.6.6.8), a telepítés ideje alatt a TRACES körülbelül 30 percen keresztül nem lesz elérhető.
A frissítés a következőket érinti:
- Útinapló (Journey Log):o Azon hiba javítása, amely megakadályozta, hogy az "Érkezés helye" szerinti szereplők hozzáférjenek a 3. szakaszhoz.
o A 4. szakasz aláírására szolgáló gomb biztosítása.
- Dokumentum/bizonyítvány kereső felületek javítása, hogy a pontos hivatkozás szerinti keresés mindig működjön.
- Webes szolgáltatások: a CSW-CERTEX, az ePhyto, az EU import és az ökológiai gazdálkodói tanúsítvány webszolgáltatások javításai és hibajavításai.
Az új verzió részletes leírása egyelőre nem áll rendelkezésre.2023.01.18
2023. január 25. szerdán 05:45 körül verzió frissítésre kerül sor (v.6.6.7), a telepítés ideje alatt a TRACES körülbelül 30 percen keresztül nem lesz elérhető.
A frissítés a következőket érinti:
- Több jogszabály együttes alkalmazásának engedélyezése CHED esetében (CHED-P, kevert szállítmányok esetén)
- CHEDP engedélyezése nem-engedélyezett létesítményekből származó kereskedelmi minták esetében
- EU Sign Connector frissítése a legújabb, 1.12. verzióra
- Halasztott elektronikus aláírás (e-seal) bevezetése a webszolgáltatásokon keresztül kiállított ökológiai gazdálkodói tanúsítványok esetében (DG AGRI)
Az új verzió részletes leírása egyelőre nem áll rendelkezésre.
2023.01.09
Felhívjuk figyelmüket, hogy biztonsági frissítés miatt az EU Sign szolgáltatásai (pecsételés és érvényesítés) 2023. január 28-án 8:00 és 18:00 között legfeljebb 2 órán át nem lesznek elérhetők.
2023. január 16. hétfőn 05:45 körül verzió frissítésre kerül sor (v.6.6.6), a telepítés ideje alatt a TRACES körülbelül 30 percen keresztül nem lesz elérhető.
A frissítés a következőket érinti:- E-seal validáció (hiba megoldása)
- EU INTRA: hatósági felhasználók számára a "folyamatban lévő" státuszú bizonytíványok törtésének engedélyezése
- Útinapló (Journey Log) hiba javítása, amely megakadályozta a 3. szakasz kitöltését
- További hibák javítása
2022.12.06
Gazdasági szereplők szekcióinak frissítése, ÉRVÉNYES státusz megkövetelése egyes létesítmény típusok esetén
Hivatkozással a 2021/547/EU rendelettel módosított 2019/1715/EU IMSOC-rendelet 45. cikkére, a TRACES rendszert üzemeltető Európai Bizottság arról küldött lértesítést, hogy frissítették az EU állategészségügyi és szaporítóanyag létesítmény szekciókat a TRACES INTRA moduljában.
Az állategészségügyi és a szaporítóanyag fejezetekben változott:
- a fő kategóriába sorolás,
- változott néhány szekció kódja,
- továbbá megszűntek a szaporítóanyag fejezetben a SEM, EMB, GERM-CONF, GERM-OTH szekciók
A korábbi SEM és EMB kategóriák az "Állategészségügyi" fejezetben találhatóak.
A korábbi GERM-CONF és GERM-OTH kategóriák a "Germinal product" (EFTA, Európai Unió) fejezetben találhatóak. A megváltozott kategóriákba sorolt létestíményeket át kell sorolni az új kategóriákba.Eredeti angol nyelvű leírás
Frissített, magyar nyelvű szekciókÉRVÉNYES (valid) státusz megkövetelése egyes INTRA létesítmények és gazdasági szereplők esetén- 2023. január végétől
Több tagállam ismételt kérésére, most úgy döntött a Bizottság, hogy megkezdi bizonyos ellenőrzési szabályok fokozatos bevezetését a TRACES-ben.
Ezek az ellenőrzési szabályok a TRACES-ben az "érvényes" státuszú, azaz a helyi hatóság által kiadott engedélyek, nyilvántartásba vétel alapján jóváhagyott, érvényesített, validált létesítmények és gazdasági szereplők lesznek csak választhatóak származási, berakodási, és rendeltetési helyként. Az átmenet fokozatosan zajlik majd, az ellenőrzési szabályok első csoportját a tervek szerint 2023. január végén hajtják végre a TRACES-ben, és az élő állatokra vonatkozó Unión belüli, INTRA bizonyítványokra és a hosszútávú állatszállításokhoz kötelezően mellékelt ÚTINAPLÓRA (Animal Journey Log) vonatkozik majd.
TRACES rendszer élő állat, állati termék
3 típusú kereskedelmi gyakorlatot különböztetünk meg a TRACES hálózaton belül:
• kereskedelem az EU-n belül, ún. „INTRA” kereskedelemi modul (egyes élő állatok és magas kockátzatú állati termékekhez), „DOCOM” modul (egyes állati melléktermékekhez)
• kereskedelem 3. országokkal – „IMPORT, EXPORT” modul (egyes élő állatok és állati termékek EU-ba való importjához és exportjához)
• tranzit átszállítás – 3. országból 3. országba az EU-n keresztül átszállított áru („IMPORT” modulon belül rögzített)
Jogszabályi hivatkozás:
-
INTRA
A TRACES rendszerben kiállított állategészségügyi bizonyítvány minta kísérheti az állatok és egyes magas kockázatú állati eredetű termékek Európai Uniós tagállamok közötti szállítását (INTRA modul)
-
DOCOM
Az állati melléktermékekhez előírt kereskedelmi okmányra vonatkozó ún. DOCOM (állati melléktermék kereskedelmi okmány) modult az Európai Unión belüli szállításhoz alkalmazzák. Kitöltése a gazdasági szereplők kötelezettsége, de bizonyos állati melléktermék szállítmányok esetén előzetes enegdély és az illetékes hatóság visszaigazolása szükséges a szállítmány megérkezéséről és megfelelőségéről.
Hatósági visszaigazolás szükséges:
1. kategóriába tartozó állati melléktermékek esetében- plusz előzetes engedély a fogadó ország központi hatóságától!
2. kategóriába tartozó állati melléktermékek esetében- plusz előzetes engedély a fogadó ország központi hatóságától!
1. kategóriába vagy a 2. kategóriába tartozó állati melléktermékekből nyert hús- és csontlisztek esetében- plusz előzetes engedély a fogadó ország központi hatóságától!
3. kategóriájú állati melléktermékekből nyert feldolgozott állati fehérje esetében (Processed Animal Protein)
1-es és 2-es kategóriába tartozó állati zsiradékok esetében-plusz előzetes engedély a fogadó ország központi hatóságától!
Jogszabályi háttér: 2009/1069/EK rendelet 48. cikk
-
EXPORT
A TRACES rendszert használó harmadik országokba irányuló export (Uniós kivitel) esetében, az Unióval egyeztetett harmonizált export bizonyítványminták feltöltésre kerülnek az TRACES-EXPORT moduljába. Nem minden harmadik ország használja a TRACES rendszert. A TRACES-t nem használó harmadik országokkal bilaterálisan egyeztetett export bizonyítvány mintával történik az export szállítás.
-
A TRACES rendszert az alábbiak behozatalának vonatkozásában kötelező használni
Harmadik országokból származó, állategészségügyi ellenőrzés köteles, növényegészségügyi ellenőrzés köteles vagy ÖKO termékek IMPORT bizonyítványa mellé a TRACES rendszerben, az Uniós állat- és növényegészségügyi határállomásokon az Unióba történő beléptetéshez létre kell hozni egy Egészségügyi dokumentumot.
A beléptetéshez szükséges elektronikus dokumentum neve: Közös Egészségügyi Beléptetési Okmány (KEBO; angolul: Common Health Entry Document (CHED)), illetve az ökológiai gazdálkodásból származó termékek esetén Ellenőrzési Tanúsítvány (angolul: Certificate of Inspection (COI))-
Élőállatok, szaporítóanyagok
A beléptetési dokumentum típusa
Jogszabály
KEBO-A/CHED-A;
INTRA;
EXPORT(EU) 2016/429
(EU) 2020/686, (EU) 2020/688, (EU) 2020/687, (EU) 2021/403, (EU) 2021/404,
(EU) 2017/625
(EU) 2020/2236
(EU) 2021/361
(EU) 2020/2235
(EU) 2020/2236
(EU) 2020/990
(EU) 2020/692
(EU) 2019/1715 -
Állati eredetű termékek (hús, tojás, méz, stb.)
A beléptetési dokumentum típusa Jogszabály KEBO-P/CHED-P;
INTRA;
EXPORT(EU) 2016/429
(EU) 2020/2235
(EU) 2020/2236
(EU) 2021/405
(EU) 2020/2154
(EU) 2020/990 -
Állati eredetű melléktermékek és a belőlük előállított termékek (gyógyszer alapanyagok, takarmányok, stb.)
A beléptetési dokumentum típusa Jogszabály IMPORT;
DOCOM;
EXPORT(EU) 2011/142
-
-
Felhasználói csoportok
A TRACES felhasználók között meg kell különböztetni a gazdasági szereplőket - akik kereskedelmi céllal indítanak/fogadnak szállítmányokat - és a hatóságokat - amelyek ellenőrzik, engedélyezik, nyomon követik ezt az árumozgást.
A hatósági hozzáférések között a központi szerepet az Európai Bizottság Adminisztrátora tölti be (EU ADM). Őt követik a Tagállami Adminisztrátorok (MS ADM, mint „Member State Administrator”). Minden tagállamban létezik Központi Illetékes Hatóság (CCA, mint „Central competent Authority”), valamint Helyi Hatóság (LAU, mint „Local Authority Unit”) és Határállomási Kirendeltség (BCP, mint „Border Control Post”) hozzáférési szint.
A gazdasági szereplőknek kétféle hozzáférhetőséget lehet adni a rendszerhez: a gyakoribb az ún. „Economic Operator” (EO) - LVU-hoz kapcsolt gazdasági szereplő (importőr, kereskedő, engedélyezett intézmény, kereskedelmi szállító, stb.); TRANSITAIR - BIP-hez kapcsolt gazdasági szereplő, aki az import vagy tranzit rakományért felelős.
Útmutató a TRACES rendszerbe gazdasági szereplőként történő regisztrációhoz (oldal alján szintén megtalálható letölthető formában). TRACES rendszeren belül történő további útmutató az oldal alján is letölthető.A gazdasági szereplők (EO, economic operator) hozzáférését alapvetően a Helyi Hatósági Egységek (LAU, Local Authority Unit, vagyis Magyaroroszágon a területileg illetékes Járási Hivatal, Megyei Kormányhivatal) munkatársai tudják érvényesíteni. A nem állati eredetű élelmiszerek esetében azonban a központi illetékes hatóság (Nébih-NTAI) hagyja jóvá a gazdasági szereplők hozzáférési kérelmét. Az ökológiai gazdálkodással kapcsolatos gazdasági szereplőket a NébihÉTBI validálja a tanúsító szervezet igazolása alapján.
A Járási Hivatalok és a Megyei Kormányhivatalok hatósági hozzáférés igényeit a Nébih érvényesíti.
A Nébih a TRACES rendszerrel kapcsolatos észrevételeket, problémabejelentéseket az ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu e-mail címre várja.
-
TRACES-NT INTRA modul használata lépésről-lépésre
Az Európai Unió tagállamaiba irányuló, vagy tagállamain keresztül szállítani kívánt élőállat és egyes magas kockázatú állati eredetű termék kereskedelmi szállítmányok nyomonkövetésére és bizonyítvány kiállításához a TRACES-NT INTRA rendszert kell használni 2021. október 11-től.
1. lépés: EU-login Európai Uniós azonosítás e-mail címmel - (magyar nyelvű útmutató)
2. lépés: Gazdasági szereplő, és a megfelelő tevékenység kiválasztása és az érvényesítés kérvényezése a helyi hatóságtól (magyar nyelvű útmutató) (angol nyelvű tájékoztató)
Útmutatók
- EU_Login_kétfaktoros azonoítás (pdf)/ EU_Login_Tutorial two factor auth January 2024 (pdf), magyar gépi fordítás (pdf)
- TRACES NT - EU-EXPORT user guide for Operators
- TRACES NT - EU-EXPORT user guide for Members States Authorities
- Útinapló kitöltése a TRACES-NT rendszerben magyarul
- Útvonalterv (Journey log) kitöltése útmutató TRACES-NT-n 2021.10.22
- LEGÚJABB ÚTMUTATÓ állattartó létesítmények szekcióba sorolásához (v.2023.02.06) ÚTMUTATÓ az állattartó létesítmények TRACES-NT Állategészségügyi szekciókba való soroláshoz (v.2022.12.05), v.2023.02.06 ANGOL, v.2022.12.05 ANGOL verzió, Korábbi változatok: 2022.07.27
- TRACES-NT Release note 5.8.11 2021.06.30. Működésbeli újdonságok- angol nyelven (pdf)
- TRACES-NT Release note 5.7.0. 2021.06.30. Működésbeli újdonságok- angol nyelven (pdf)
- TRACES-NT regisztráció
- Állategészségügyi gazdasági szereplő regisztrációja a TRACES-NT rendszerben
- Harmadik országból származó ökológiai termékek behozatala és forgalomba hozatala
- Hatósági szereplők TRACES-NT regisztrációjának menete (útmutató magyarul)
- Hatósági felhasználók számára - Gazdasági szereplők TRACES-NT érvényesítésének menete (útmutató magyarul)
- Gazdasági szereplők és hatóság TRACES-NT regisztrációja 6. oldaltól (útmutató angolul)
- Gazdasági szereplők TRACES-NT regisztrációja - Útmutató angolul az oldal alján található nyilak lenyitásával (> Creating a new operator when requesting access to the system,)
- Gazdasági szereplők TRACES-NT - Útmutató meglévő "gazdasági szereplőhöz" történő csatlakozáshoz
- EU-INTRA felhasználói útmutató gazdasági szereplőknek (angol nyelven)
- EU-INTRA felhasználói útmutató hatósági szereplőknek (angol nyelven)
- DOCOM rendszer használati útmutató